Narty w Alpach i Dolomitach
Nr 1 w Polsce

Kronplatz (Dolomity Superski)

Opis ogólny

W południowotyrolskim Kronplatz/.Corones zamiast – jak gdzie indziej – powiększać liczbę miejsc w gondolkach… zmniejszają ją. Po prostu: gościom ma być jeszcze wygodniej!

Do niedawna Plan de Corones/Kronplatz znane było jako jedno z wiodących miejsc obszaru Dolomiti Superski. Atutem jest rewelacyjne ukształtowanie terenu: górujący nad doliną Pusteria kopulasty szczyt (2275 m n.p.m.) oferuje narciarzom i snowboardzistom olbrzymie połacie – w dużej mierze, co ważne, niezalesionych – stoków. Można tam wytyczać szerokie, a więc idealne dla techniki skrętu ciętego, trasy o różnym stopniu trudności. Obok przygotowanych nartostrad jest też szansa jazdy off piste i to w stosunkowo bezpiecznych warunkach. Prócz frajdy z samej jazdy, atrakcją są wspaniałe widoki na Alpy Zillertalskie i Dolomity oraz, oczywiście, cechujące region nasłonecznienie. Nie bez znaczenia jest wreszcie, że na szczyt można dostać się z trzech jego stron (z Olang/Valdaora, Reischach/Riscone i St.Vigil/San Vigilio). To też sprawia, że baza noclegowa jest zróżnicowana zarówno pod względem standardu, jak cen.

Prócz narciarstwa zjazdowego, stacja stawia na miłośników biegówek – wyznaczono dla nich aż 200 km szlaków. A w lokalnych szkółkach narciarskich można wziąć lekcje… biathlonu!

Z kolei snowboardziści mogą skorzystać ze Snowpark Kronplatz – największego (75 000 m2) w Południowym Tyrolu. Zbudowany wedle wskazówek miejscowych freestyle’owców z klubu „Vitamin F” proponuje cztery „linie” skoczni, raili, boxów i kickerów dla różnych poziomów zaawansowania – w tym Family Fun Line dla dzieci i początkujących.

Rzecz w tym, że w wielkich Alpach da się znaleźć kilka podobnych stacji. W tej sytuacji szefowie Plan de Corones/Kronplatz postawili na… ucieczkę do przodu. Idea niby jest prosta: gościom ma się jeździć jeszcze przyjemniej. Ale już jeden z pomysłów temu służących wygląda na brawurowy: oto aby zwiększyć komfort na wyciągach zamiast – jak wszędzie – stale powiększać liczbę miejsc w gondolkach w Corones/Kronplatz postanowiono ją… zmniejszyć (z 12 na 8 lub z 11 na 9). A że równocześnie kolejki poruszają się z większą prędkością, więc przepustowość się nie zmniejszyła. Skądinąd wyciągi całego Corones/Kronplatz mogą w godzinę obsłużyć 64 tys. narciarzy.

Szefowie stacji pytani o taką strategię jej rozwoju, najpierw przytaczają niemieckie powiedzenie, że „kto odpoczywa, ten rdzewieje”, po czym dodają, że wyciągi w Corones/Kronplatz tak dużo pracują, że łatwo nie zardzewieją, ale szybko mogą stać się przestarzałe. Dlatego stale trzeba je modernizować. Podobnie jest z instalacjami dośnieżającymi. Ponoć żadna spośród działających tu 264 armatek nie ma więcej niż 9 lat. W efekcie pod względem infrastruktury Corones/Kronplatz chlubi się mianem jednej z najnowocześniejszych stacji zimowych świata.

Stale modernizowane są również… trasy. Tym razem chodzi o bezpieczeństwo. Zmieniane jest zatem ukształtowanie nartostrad, poszerzane są ich newralgicznych miejsc, a dla mniej wprawnych narciarzy wytyczane alternatywne wersje zjazdów. Na poczucie bezpieczeństwa gości wpływać ma również… świetnie wyposażone i czynne 7 dni w tygodniu centrum ortopedyczno-traumatologiczne.

Ogółem w Corones/Kronplatz czeka ponad 100 km nartostrad, z których w razie potrzeby da się dośnieżyć… wszystkie. A wijąca się obszernymi pętlami ze szczytu czarna Herrnegg nie dość, że ma homologację do zawodów FIS, to znalazła się w czołówce rankingu najpiękniejszych alpejskich tras karwingowych poważanego w narciarskim światku pisma „Skimagazin”. Komu mało, może wybrać się na nieodległą, a słynną Sella Ronda, zwłaszcza że od kilku lat jej elementem jest należąca właśnie do Corones/Kronplatz czarna trasa Piculin. A komu wyda się za dużo, może zasiąść w którejś z czterdziestu tamtejszych stuben, czyli schronisk bądź przytulnych izb z przednim południowotyrolskim jedzeniem i winem.

Krzysztof Burnetko

redaktor naczelny "Ski Magazynu", prowadzi blog "W śniegu i po śniegu"

Ski Info

Tereny narciarskie: Kronplatz, 835 - 2273 m n.p.m.

Trasy: ok. 104 km w tym: 24 tras łatwych, 12 tras średnich, 5 tras trudnych.

Wyciągi: 31 w tym: 19 kabinowych, 6 krzesełek, 6 orczyków.

Karnety: cena 6 dniowego karnetu Kronplatz ok. 180-255 euro. Superski Dolomiti ok. 195-295 euro. Dolomiti Superski obejmuje: Arabba, Marmolada, Val di Fassa/Carezza, Val di Fiemme/Obereggen, Val Gardena/Alpe di Siusi, Alta Badia, Kronplatz, Valle Isarco, Sextner Dolomiten – Alta Pusteria, San Martino di Castrozza/Passo Rolle, Cortina d’Ampezzo, Tre Valli i Civetta.

Przykładowy dojazd

Z Cieszyna: drogą na Olomouc, E 462 na Brno, 52/E 461 na Wiedeń przez Mikulov, A1 na Linz, Salzburg, A12 na Innsbruck, A13/A22 przez przełęcz Brenner, w Bressanone zjazd na S49 w kierunku na Brunico. Razem ok. 920 km. Druga wersja to przejazd z Wiednia autostradą A2 na Graz i A10 następnie E 66 na Lienz przez Dobbiaco do Brunico. Razem ok. 880 km.

Z Kudowy: 11/E67 na Pragę, 5/E50 na Plzen, 93 na Monachium, autostradą na Innsbruck, A13/A22 na Bolzano przez przełęcz Brenner, dalej jw. Razem ok. 800 km.

Lotniska: Bolzano ok. 75 km, Innsbruck ok. 105 km, Wenecja ok. 200 km.

Livigno
Folgarida Marilleva
Skirama Dolomiti
Dolomiti Superski
Trento Funivie
Funivie Campiglio
Val di Sole
Madonna di Campiglio